Criminal Fines Collection and Enforcement


Job Title: Team Leader


This is a general job description covering the likely scope of work of the post

holder.


Pay Span or equivalent: EO


Background


EO staff will need to display a commitment to four key principles: Continuous change, LEAN principles, managing uncertainty and improving performance. All those appointed to new roles in HMCTS must be wholeheartedly committed to these principles and evidence this in their application.


About Criminal Fines Collection and Enforcement


The Criminal Fines Collection and Enforcement Service plays a central role in delivering justice by working alongside the criminal courts in England and Wales to ensure convicted parties comply with fines and other financial penalties imposed by the courts. Enforcement is a large and complex business unit, employing over 1200 staff across multiple locations across England and Wales through which flows some £500m per annum. You will help deliver HMCTS’ responsibilities for the enforcement of Fines, Confiscation Orders, Community Penalty Breach Warrants, and other Enforcement work.


Overview


HMCTS is embarking on a period of significant change. Strong leadership is a critical element in this being successful. Jobholders who have responsibility for managing staff will be required to provide clear direction and focus, visibly championing the changes which deliver greater efficiencies. The HMCTS Delivery Directors expects managers in the organisation to operate in a culture of openness and honesty, demonstrating a commitment to change through involvement and empowerment, and by delivering results.


The key purpose of the role is to




Key responsibilities


Operations


Team leadership



Processing and managing casework


Calculations and analysis


Communicating with the public, juries, the judiciary, other court and tribunal users and representatives of other agencies and organisations


Representation


Specialisms


Accountability



Success Profiles Assessment approach


The application will assess you on behaviours. Behaviours are the actions and activities that people do which result in effective performance in a job.


The Civil Service has defined a set of behaviours that, when demonstrated, are associated with job success. Civil Service Behaviours are specific to the grade level of the job role.


The examples of the behaviours are designed to give an overview of what is expected of individuals at each level. There is no expectation that all individuals will need to demonstrate every part of each example to be successful.




Other duties


The post holder is required to work in a flexible way and undertake any other duties reasonably requested by line management which are commensurate with the grade and level of responsibility of this post.


Gwasanaeth Llysoedd a Thribiwnlysoedd EF



Gorfodaeth a Chasglu Dirwyon Troseddol


Teitl Swydd: Arweinydd Tîm


Mae hwn yn swydd ddisgrifiad cyffredinol ac mae’n cynnwys cwmpas gwaith tebygol y deiliad swydd.



Ystod cyflog neu gyfwerth: EO


Cefndir


Bydd angen i staff EO arddangos ymrwymiad i bedwar prif egwyddor: Newid parhaus, egwyddorion LEAN, rheoli ansicrwydd a gwella perfformiad. Rhaid i’r unigolion a benodir i rolau newydd o fewn GLlTEF ymrwymo o ddifrif i'r egwyddorion hyn a chyflwyno tystiolaeth o hyn yn eu cais.


Ynglŷn â Gorfodaeth a Chasglu Dirwyon Troseddol


Mae’r Gwasanaeth Gorfodaeth a Chasglu Dirwyon Troseddol yn chwarae rhan ganolog wrth ddarparu cyfiawnder trwy weithio ochr yn ochr â’r llysoedd troseddol yng Nghymru a Lloegr i sicrhau bod partïon a gyhuddir yn cydymffurfio â dirwyon a chosbau ariannol eraill a osodwyd gan y llysoedd. Mae Gorfodaeth yn uned fusnes fawr a chymhleth, gan gyflogi dros 1200 o staff ar draws sawl lleoliad ledled Cymru a Lloegr sy’n casglu tua £500m y flwyddyn mewn dirwyon. Byddwch yn helpu i gyflawni cyfrifoldebau GLlTEF ar gyfer gorfodi Dirwyon, Gorchmynion Atafaelu, Gwarantau Torri Cosb Gymunedol, a gwaith Gorfodi arall.


Trosolwg


Mae GLlTEF ar ddechrau cyfnod o newid sylweddol. Mae’n rhaid cael arweinyddiaeth gref er mwyn i hyn fod yn llwyddiannus. Bydd disgwyl i’r rhai hynny sydd â chyfrifoldeb am reoli staff ddarparu arweiniad a ffocws clir a chefnogi'r newidiadau fydd yn cyflawni gwell effeithiolrwydd. Mae Cyfarwyddwyr Cyflawni GLlTEF yn disgwyl i reolwyr y sefydliad weithredu'n onest ac yn agored; disgwylir iddynt arddangos ymrwymiad i newid drwy gynnwys a grymuso eraill a chyflawni canlyniadau.


Prif bwrpas y rôl yw


Prif gyfrifoldebau


Gweithrediadau


Arwain Tîm




Prosesu a rheoli gwaith achos



Cyfrifo a dadansoddi



Cyfathrebu gyda’r cyhoedd, rheithgorau, y farnwriaeth, defnyddwyr llys a thribiwnlys eraill a chynrychiolwyr asiantaethau a sefydliadau eraill



Cynrychiolaeth



Arbenigedd


Atebolrwydd



Dull asesu Proffiliau Llwyddiant


Bydd y cais yn eich asesu ar sail ymddygiad. Ymddygiadau yw'r camau gweithredu a'r gweithgareddau y mae pobl yn eu gwneud sy'n arwain at berfformiad effeithiol mewn swydd.


Mae’r Gwasanaeth Sifil wedi diffinio cyfres o ymddygiadau sydd, pan caiff eu harddangos, yn gysylltiedig â llwyddiant mewn swyddi. Mae Ymddygiadau'r Gwasanaeth Sifil yn benodol i lefel gradd y swydd.


Mae'r enghreifftiau o'r ymddygiadau wedi'u cynllunio i roi trosolwg o'r hyn a ddisgwylir gan unigolion ar bob lefel. Nid oes disgwyl i bob unigolyn ddangos bod pob rhan o bob enghraifft yn llwyddiannus.



Dyletswyddau eraill


Mae gofyn i ddeiliad y swydd weithio mewn ffordd hyblyg ac ymgymryd ag unrhyw ddyletswyddau rhesymol eraill, ar gais rheolwr llinell, sy’n gymesur â gradd a lefel cyfrifoldeb y swydd hon.

upload_353908a8_9720_41ae_b1dc_65a578eed871_00109052.tmp